dissabte, 20 d’octubre del 2012

COED: Llengua oral formal



A classe de COED hem parlat sobre el llenguatge oral formal i aquí teniu un resum.

Hi ha tres trets característics de la llengua oral formal:


  • TRETS CONTEXTUALS: Són els que tenen a veure amb el espai i temps.
- Caràcter no universal i aprenentatge escolar: No tots els grups socials són iguals, per tant, si la llengua oral formal no és igual a tot arreu es requereix un aprenentatge escolar per a poder adquirir-la. Saber parlar pot ser més tècnica que art.

- Acústica, efímera i produïda en temps real: S'ha de compartir espai i temps ja que s'avalua sobre la marxa. És una successió de sons on has de buscar estratègies per expressar idees de diferents maneres i hem de fer-ho de forma entenedora perquè un cop dites les paraules no es pot tornar enrere com si fos un text escrit.

- Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L'emissor i el receptor comparteixen espai i temps i es permet una interacció "feedback". La interacció visual i emotiva és la clau de l'èxit en la comunicació verbal.

  • TRETS TEXTUALS: És el producte que elaborem, el text com a discurs.
- Formal i generalment monologada: Només parla una persona i no totes alhora.

- Informativa, planificada i de tema sovint especialitzat: Hem d'informar-nos primer sobre el que volem parlar, després saber què direm i com ho direm i, finalment, hem de saber les característiques de cada una de les situacions per poder organitzar-nos el discurs o planificar-lo. Però no hem d'oblidar de deixar lloc a l'espontaneïtat.

-   Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: Podem repetir la mateixa idea diferents cops però de diferent manera així quedarà clar què és el que volem transmetre, no ha de ser tant variable com una conversa o un llibre sinó que les idees han de ser intervencions sobre una idea fixa. També hem de fer un bon ús de tot el tema relacionat amb la veu (volum, velocitat, etc), l'expressió corporal i els mitjans de suport digital o no digital.
  • TRETS LINGÜÍSTICS: És la competència lingüística de cada persona.
- Paper fonamental dels trets suprasegmentals: Aquesta part es refereix a la "corba melòdica" del discurs, és a dir, l'entonació a l'hora de transmetre el missatge ja sigui amb exclamacions o interrogacions. L'actitud també te molt a veure sobre com es situa del emissor davant del públic ja que utilitzar una bona entonació i tenir una bona actitud és fonamental.

- Ocurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc.: És molt important que tot sigui compartit en un mateix espai i que els elements del discurs vagin relacionats amb el context.

- Correcció normativa i ús de la varietat estàndard: Són aquelles correccions que regeixen tant en el llenguatge escrit com en l'oral.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada