dimecres, 14 de novembre del 2012

SAE: Conferència "El paper dels mestres i les TAC"

Aquesta setmana és la Setmana d'Activitats Extraordinàries (SAE) i hem assistit a una conferència a càrrec d'Anna Pérez sobre "el paper del mestre i les TAC (Tecnologies d'Aprenentatge Col·laboratiu)". He recollit les idees més rellevants i són les següents:

Avui dia tenim escoles amb estructura del segle XIX perquè es continua utilitzant l'estructura bàsica des de fa anys que és la dels nens asseguts en un pupitre de cara a la pissarra, professors del segle XX perquè els professors actuals han nascut en aquest segle i, alumnes del segle XXI.

Ser mestre avui dia i utilitzar les TAC no significa que parlem de màquines sinó de canvis metodològics en les tècniques d'ensenyança a l'escola. Hem d'interactuar amb diferents fonts. Tocar, comunicar i crear és una forma d'aprenentatge. I utilitzar les noves tecnologies és bo perquè en el futur ells les utilitzaran i quina millor manera que familiaritzar-se des de petits. D'altra banda, és bàsic treballar en equip perquè no estem sols en el món i l'alumne a d'aprendre a treballar conjuntament amb altres persones. Per exemple, en el cas dels ordinadors, podem fer activitats en grup reduïts on els nens utilitzin un únic ordenador per cada grup i així aprenguin a organitzar-se per utilitzar-lo entre tots.

Segons la teoria de la "Taxonomia de Bloom" i les TAC, un mestre ha de saber:

  • Crear
  • Avaluar
  • Analitzar
  • Aplicar
  • Comprendre
  • Recordar
I per complir aquests requisits hem de saber cridar l'atenció dels nens a través de la motivació.

L'Anna Pérez va assistir a una conferència d'en Jordi Adell (professor de noves tecnologies aplicades a l'educació) on es deia que hi ha sis canvis importants que ha d'assolir un mestre d'avui dia:
  1. Mestre analògic - Mestre digital: Els mestres han d'endinsar-se en el món digital i fer-ne ús dels seus avantatges, com per exemple dels blocs educatius.
  2. Lligat - Mòbil: Molts mestres estan lligats a una pissarra i a les quatre parets de l'aula. I això no pot ser, s'ha de deixar més mobilitat als nens i utilitzar nous recursos més dinàmics.
  3. Aïllat - Connectat: Quan un mestre surt de l'escola es convenient seguir connectat amb el món de l'educació, per exemple: llegir revistes educatives, pàgines on-line, fer cursos, etc. No ens podem tancar en el món de l'escola com a font d'informació sinó que a l'exterior podem trobar molts recursos útils per a mestres.
  4. Genèric - Personal: Hem de donar un tracte més personal i humà als nostres alumnes.
  5. Consumidors - Creadors: El mestre no ha de ser obligatòriament consumidor d'una editorial sinó creadors dels seus propis recursos. No hem d'utilitzar un llibre de text, podem crear activitats a mida amb les que podrem detectar més fàcilment les dificultats dels nens i les podrem adaptar segons les seves necessitats. La pàgina Educat2.0. i Inoodle són molt útils per als mestres on podran trobar activitats realitzades per diferents professors.
  6. Tancat - Obert: Un mestre ha de ser obert i estar en contacte amb altres mestres per compartir vivències i estar en constant aprenentatge.
Amb aquests sis canvis aconseguim, tan per als alumnes com per als propis mestres, més:
  • Comunicació
  • Compartir
  • Col·laborar
  • Discussió
També, podem dir, que si els mestres aprenem a treballar en xarxa també podrem ensenyar als nens a fer-ho. Podem fer-ho a través de projectes telemàtics com, per exemple, crear un conte amb altres escoles a través d'Internet. D'aquesta manera, des de petits, veuran que darrere d'aquesta pantalla i han persones amb les que ens comuniquem i no és simplement una pantalla. I, podem utilitzar un micro o gravar un vídeo mentre ells expliquen alguna vivència, es una manera de motivar-los ja que els hi podem dir que ho penjarem a Internet i que els seus familiar els podran veure. És una forma de posar en contacte a les families amb les escoles.

El fet de delegar i donar autoritat als alumnes i, de conferir-los el sentiment que són amos del seu propi treball es fonamental. I ho podem fer a partir d'activitats de "Empoverament"com, per exemple, presentacions de treballs de forma oral o a través d'imatges. D'aquesta manera es treballarà la exposició i el compromís i, aconseguirem trencar l'avorriment del nen creant entre ells interacció, entusiasme i participació.

Per tant, podem dir que amb les TAC donem veu a l'alumnat treballant la creativitat i la reflexió (valorar la feina que realitzen) i, és crearà un ambient de treball on s'aprèn.

PREGUNTES PLANTEJADES:

  • Cóm podem gestionar tota l'informació que es troba a la xarxa?
    • Resposta: Es pot gestionar a través de diferents eines, com per exemple Delicious.
  • Si totes les activitats estan organitzades per fer-les en xarxa i no funciona l'ordinador o Internet, què fa el mestre?
    • Resposta: Tot professor, per a qualsevol activitat, sempre ha de tenir un plan B ja que sempre poden aparèixer problemes.
  • Hi ha riscos a l'hora de treballar en xarxa?
    • Resposta: A vegades els alumnes en fan un mal ús però els mestres han de posar límits (bloquejar pàgines) i sobre tot han de conscienciar-los dels perills de les xarxes socials i de quins són els usos que han de donar-li.
  • Tot és positiu a l'hora de treballar amb les TAC? 
    • Resposta: Tot és positiu perquè inclús les coses negatives que sorgeixen serveixen per aprendre a resoldre'ls.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada